Tips tegen ochtendstijfheid

Stel u eens voor dat u weer elke ochtend zonder rugpijn opstaat. Kunt u zich de laatste keer zonder ochtendstijfheid nog herinneren en wilt u terug naar een leven zonder rugpijn? Dat is mogelijk. Wij zetten enkele tips op een rijtje.

Begin de dag met een warme douche

Meteen een flink warme douche na het slapen helpt het lichaam warm worden. Maak daarna de gewrichten met simpele draaibewegingen los. Buig een aantal keren door de knieën (zo ver als comfortabel is), zwier uw armen van voor naar achter en laat ze helemaal ronddraaien, draai de polsen en enkels rond, schud de schouderbladen los. De nek draaien kunt u beter alleen half doen, en wel voorover: het nekgewricht is er namelijk niet voor gemaakt achterover heen en weer te bewegen. Dat voelt doorgaans erg onprettig.

ochtendstijfheid artrose

Doe enkele lichamelijke oefeningen voor u gaat slapen

Vooral stretchoefeningen zijn effectief. U vergroot daarmee de doorbloeding van uw spieren. Ook ontspannen uw spieren meer.

Zorg dat u voldoende slaapt, zodat uw lichaam goed uitrust en herstelt

Laat voordat u slaapt al uw zorgen van de dag achter u. Heeft u last van stress? Dan zullen uw spieren niet volledig rusten. Hierdoor voelen ze in de ochtend moe en stijf aan.

Zorg voor een koele, droge kamer en huis

Vocht is funest voor de gewrichten. Heeft u een vochtig huis of een vochtige slaapkamer en last van ochtendstijfheid, dan heeft dat waarschijnlijk veel met vocht te maken en is het noodzakelijk daar iets aan te (laten) doen. Kou is ook niet goed, maar dat is géén reden om met het raam dicht te slapen: een afgesloten slaapkamer leidt tot meer vocht en tot een minder goede slaap.

Draag warme en lekker zittende kleding

Voorkom dat kou uw lichaam beïnvloedt, want koude draagt bij aan stijfheid.

Houd de voeten warm

Raakt uw dekbed vaak los aan de onderkant? Pas op: uw voeten koelen af en die kou trekt op naar de rest van het lichaam. Lukt het niet het dekbed in bedwang te houden, trek dan ’s nachts sokken aan.

Beweeg overdag meer

Extra bewegen is de beste manier om stijve gewrichten te voorkomen. Dat houdt het kraakbeen soepel en het gewrichtsslijmvlies stroperig, waardoor ze hun werk goed kunnen doen. Belangrijk: het gaat niet alleen om het verbeteren van het uithoudingsvermogen, maar zéker ook om het kweken van sterkere spieren. Deze zijn namelijk cruciaal voor een soepel werkend gewricht. Overigens kunnen stijve gewrichten door voldoende sport en sterke spieren weer opnieuw soepel worden. Kortom: sporten helpt om stijfheid te voorkomen én te verhelpen!

Voor sterke gewrichten is het belangrijk om ‘belast’ te sporten. Zwemmen en fietsen zijn wel gezond, maar belasten de gewrichten nauwelijks. Lopen, hardlopen (voor de gewrichten in de benen, die het gewicht dragen), roeien (voor armen, rug en schouders), dát zijn sporten waarmee u uw gewrichten stabiel en sterk houdt.

Doe oefeningen die de spieren versterken

Versterk vooral uw spieren rondom uw meest pijnlijke en stijve gewrichten. Deze spieren verlichten namelijk de druk op uw gewrichten waar de ochtendstijfheid in zit. Oefen ook alvast in bed. Een goed idee tegen ochtendstijfheid: het lijf, en daarmee de gewrichten, rustig in actie laten komen in bed door wat oefeningen te doen. Gewoon, gestrekt op de rug.

Beweeg tijdens het slapen

Wordt u ’s ochtends in precies dezelfde houding wakker als waarin u ging slapen? Dat is niet best voor de gewrichten. Die worden er extra stijf van. Probeer ’s nachts te bewegen, dus: als u half wakker wordt, draai u dan om, strek de benen of trek ze juist in, houd de armen in een andere positie. Vermijd de buikligging, want die belast de onderrug te veel.

Eet gezond

Gezonde voeding is een voeding die uw verre voorouders als zodanig zouden herkennen. Dat zijn vers fruit, verse groenten, noten, zaden, een beetje yoghurt en met mate kazen (liefst gefermenteerd), kruiden, vette vis, onbewerkt gevogelte, onbewerkt mager vlees en eieren.

Gezonde dranken zijn bronwater, kruidenthee, groene thee (max. 3 koppen per dag), 1 à 2 glazen (rode) wijn. Koop wijn die minstens 2 jaar oud is vanwege de sulfieten die ze erin doen. Na 2 jaar zijn de sulfieten zo goed als helemaal verdampt.

Verwen uzelf

Veel mensen vergeten om zichzelf te verwennen en dat is jammer. Ga op zoek naar methoden om u diep te ontspannen en waarbij u zelf niets hoeft te doen zoals bijvoorbeeld massage, kinesiologie, holistic pulsing, voetreflexologie, fasciatherapie en reiki.

De Slaapwegwijzer
Slapen met inzicht… uw wegwijzer!