Tips voor een juist gebruik van uw infraroodcabine

/ 18/02/2018

Hoe lang duurt een sessie het beste? En hoe vaak mag u gebruik maken van uw infraroodcabine? Met deze tips kunt u optimaal genieten. Ontdek ook wanneer u uw infraroodsauna maar beter niet gebruikt.

Opwarmen of niet? Een persoonlijke keuze

Veel mensen vinden het leuk om te voelen hoe de warmte toeneemt. Anderen hebben hun infraroodsauna graag op temperatuur als ze erin stappen. Hou rekening met een opwarmtijd van 10 à 20 minuten afhankelijk van uw infraroodsauna.

De ideale temperatuur: 50 à 60°

De vaakst gekozen temperatuur is 55°. Wilt u nog meer resultaat voor uw spieren en gewrichten, verleng dan de tijd in de sauna in plaats van de temperatuur te verhogen.

De ideale duur: 30 minuten

Een sessie bedraagt doorgaans 30 minuten. Tijdens zo’n sessie moet u zich steeds comfortabel en ontspannen voelen. Is dit niet zo, dan kunt u het beste de temperatuur verlagen of de deur openzetten.

Elke dag of elke week? U beslist!

Gebruik uw infraroodcabine gedurende de eerste 4 weken maximaal 3 maal per week. Vanaf de vijfde week kunt u uw sessies opdrijven tot dagelijks gebruik. Maar 2 à 3 keer per week volstaat om te profiteren van alle gezondheidsvoordelen van een infrarood sauna.

Neem voldoende handdoeken mee in de sauna

Na 10 à 15 minuten begint u pas echt goed te zweten. Leg daarom een handdoek op de grond, één op de zitbank en één over uw benen om eventueel zweet af te drogen.

Neem een fles water mee in uw sauna.

Drink voor en na uw infraroodsessie een glas water. Idealiter neemt u een fles water mee in de sauna. Als die gekoeld is, blijft ze lekker fris gedurende de hele sessie.

Laat uw lichaam nadien even tot rust komen

Op het einde van de sessie veegt u het zweet af, slaat u een handdoek of badjas om en laat u uw lichaam even rusten tot u ‘uitgezweet’ bent. Neem hierna eventueel een lauwe of warme douche (geen koude douche, want dan kunnen uw spieren verkrampen!).

Onderhoud uw sauna met een vochtige doek

Maak geregeld de binnenkant schoon met een vochtige (géén natte) doek. Gebruik geen detergenten, want die dringen in het hout en kunnen een vervelende geur geven als het hout opwarmt. Mochten er na verloop van tijd toch kringen of vlekken ontstaan, dan kunnen die met een fijn schuurpapiertje verwijderd worden.

Is een infraroodcabine gezond voor u?
Vraag raad aan uw dokter.

Overweegt u om de infrarood sauna te gebruiken om uw gezondheidstoestand te verbeteren of om uw pijn te verlichten, vraag dan voor alle zekerheid eerst advies aan uw huisarts. Of de infraroodsauna gezond voor u is, hangt af van uw specifieke situatie. Het kan zijn dat het bij uw specifieke medische toestand niet aangeraden is om uw lichaam aan warmte bloot te stellen.

Voor hartpatiënten bijvoorbeeld is een gewone sauna ‘gevaarlijk’ omdat de hitte het hart belast. Maar een infraroodsauna is zelfs goed voor de cardiovasculaire conditie. Ook is hevige warmte mogelijk af te raden als u bepaalde geneesmiddelen gebruikt, zoals bijvoorbeeld antistollingsmiddelen (bloedverdunners), geneesmiddelen tegen hoge bloeddruk of medicijnen voor het hart.

 

De Slaapwegwijzer
Slapen met inzicht… uw wegwijzer!